Den Gode Tone

Den gode tone

Definition:

På vores skole betyder ”Den gode tone” at vi har en dialogbaseret kommunikation. Vi har alle et sobert sprog og taler pænt til og om hinanden. Kort sagt ønsker vi en respektfuld omgangstone på og om skolen.

Formål:

Osted Skole skal være et rart sted at være. Et sted til læring og dannelse.

Derfor er det vigtigt, at samarbejdet mellem elev, forældre og ansatte er konstruktiv, positiv og foregår i en god tone.

Vores mål er, at alle på skolen anerkender hinanden. At vi tager hensyn til hinanden samt at vi taler pænt om og til hinanden. Vi behandler andre som vi gerne selv vil behandles, og har respekt for hinandens forskelligheder.

Når vi laver ting sammen og er trygge i hinandens selskab, er det nemmere at skabe den gode relation og dermed øge trivslen i fællesskabet.

Nedenfor er indsatserne inddelt i de tre aktører.

Skolens og SFO’ens ansvar

• Skolen har engagerede og imødekommende medarbejdere og ledere, der har fokus på den gode tone.
  • De ansattes tilgang og læringssyn tager afsæt i en anerkendende pædagogik.
  • Skolen arbejder målrettet med et ressourceorienteret børnesyn.
  • Skolen støtter oprettelsen af forældreråd/kontaktforældre i alle klasser.
  • Skolen vil styrke de stærke fællesskaber, blandt andet gennem samarbejdet mellem a- og i-sporet, og også gennem traditioner, så som morgensang, trivselsdage, skolefester, venskabsklasser, temadage og emneuger.
  • Hvis der er udfordringer med den gode tone, handler skolen på det og inddrager relevante parter.

Elevernes ansvar

• Taler respektfuldt til hinanden
  • Tager ansvar for sit sprogbrug, også på de sociale medier
  • Er opmærksomme på hinanden
  • Løser konflikter verbalt i en konstruktiv tone
  • Engagerer sig i fællesskaberne og traditionerne, også på tværs af klasserne
  • Hvert år udarbejder eller opdaterer hver klasse på skolen deres egne klasseregler/samværsregler/klasseværdier/klasseprincipper/værdiregelsæt omkring “den gode tone”.

Forældrenes ansvar

• Forældrene indgår i en konstruktiv dialog om deres barns trivsel
  • Forældrene taler pænt om skolen
  • Forældrene deltager på årets forældremøder
  • Hver klasse har et forældreråd (kontaktforældre), hvis vigtigste opgave er at arrangere sociale arrangementer uden for skoletiden for elever og forældre i klassen.
  • Hvis forældrene har kritik af skolen, så gå til vedkommende/ den nærmeste medarbejder først og evt. derefter til ledelsen. Hvis I har ros, så del det med alle.
  • At opretholde gensidig respekt internt i forældregrupperne
  • Bakke dit barn op, og samtidig vide at der er flere sandheder i en konflikt

Skolebestyrelsens ansvar

• Ved forældrehenvendelser er skolebestyrelsen opmærksom på at opretholde den gode tone og perspektivere tingene, samt henvise videre til rette vedkommende.
  • Skolebestyrelsen understøtter fællesskabet på skolen, blandt andet ved at arrangere Nytårskur, deltage i forældremøder med skolebestyrelsespunkt, og andre fællesskabende arrangementer.

Indikatorer på at vi lykkes

Den øgede fokus på den gode tone på skolen skal kunne aflæses i trivselsmålinger, forældretilfredshedsundersøgelser og medarbejdertilfredshedsundersøgelse.