Osted Skole Logo

Skolens historie

I 1937 fik man en ny Folkeskolelov, og med denne opstod behovet for en ny skole: Osted Centralskole.

Den tidligere (landsby-)skole havde til huse på Byvejen i den bygning, hvor Osted Skoles heldagsklasse er i dag.

Den nye skole blev indviet d. 7. marts 1940 af undervisningsminister Jørgen Jørgensen. Bygningsmæssigt drejer sig om de bygninger, hvor lærerværelse, skolebibliotek og SFO-afdeling ”Rottehullet” i dag er indrettet. Herudover gymnastiksalen og de 2 lærerboliger (i dag SFO A & B) ud mod Hovedvejen.

I 1949 blev gymnastiksalen udvidet med scenen, og i 1954 blev ”Blindtarmen” – den vinkelbygning, der i dag rummer EDB-lokale og sundhedsafdeling – opført.

Næste rigtige store udvidelse kom i 1960. Igen var en ny Folkeskolelov (1958-loven) baggrunden: skellet mellem landsbyordnede og købstadsordnede skoler ophævedes, hvilket betød, at skolerne på landet også skulle tilbyde undervisning af børnene efter 7. klasse. Samtidigt indgik Osted Sogn et skoleforbund med Rorup-Glim og Allerslev sogne, som indebar, at elever fra de 3 sogne fra 7. klasse og opefter skulle gå på Osted Skole.

Udvidelsen omfattede den bygning, der ligger i forlængelse af 1940-bygningen (i dag: faglokaler, mødelokale, kontorer og folkebibliotek) samt udvidelse af 1940-bygningen mod vest (i dag: lærerværelse, SFO’s billard og edb-rum, samt pedelrum).

I 1969 var pladsen atter blevet for trang, og pavillonen med 4 klasselokaler blev opført. Pavillonen bruges i dag af fritidsbrugere (vævning) og dagplejemødrene (legestue).

Stort boligbyggeri og kommunesammenlægningen i 1972 gjorde fortsatte udvidelser nødvendige:

I 1973 blok A og B, 1975 hallen og i 1976 blok C.

Kommunesammenlægningen betød, at alle overbygningselever (7. til 10. klasse) i den nye Lejre Kommune gik på Osted Skole, som i sidste halvdel af 1970-erne rummede op mod 700 elever.

Dette ændrede sig drastisk i begyndelsen af 1980-erne, da både Trællerupskolen og Allerslev Skole blev udvidet med overbygningsklasser. Ydermere stagnerede byggeriet og hussalget gik i stå. Osted Skoles elevtal faldt og faldt: i midt-1990-erne nåede det ned på under 190, for så atter at stige – om end behersket.

Det stærkt faldende elevtal betød, at der på skolen blev rigtig god plads, hvilket har haft ”indflytning” af rigtig mange ”eksterne brugere” til følge: vævekredse, billardklub, dagplejemødre mm.

Endelig er SFO’en vokset voldsomt i samme periode.

SFO’en startede i 1973-74 under navnet ”Varmestue”. Der var 18 børn og 2 voksne, som havde til huse i 2 lokaler i Pavillonen. I 1976 rykkede ordningen ned i nyindrettede lokaler, hvor ”Rottehullet” i dag er. Her var tidligere ”formning” og sløjd – disse 2 fag havde fået nye faglokaler i kælderen under blok C. Ordningen kaldtes nu ”Skolepasningsordning” – i daglig tale blev ”Fritteren” efterhånden det mest anvendte.

I 1976 flyttede ”Fritteren” ind i den tidligere lærerbolig (”SFO A”), der blev ledig, da Skolepsykologisk Rådgivning flyttede til Alfarvejen.

Stadig øget elevtilgang gjorde stedse mere plads nødvendig. I 1994 indrettes ”SFO B” i den tidligere inspektørbolig, i 1998 blev ”Rottehullet” atter SFO (efter først at have været håndarbejdslokale dernæst tilholdssted for Lokalhistorisk Arkiv). Sideløbende hermed blev ”Solstuen” inddraget til SFO-lokale.

Med indførelsen af aftenklubben indrettedes først SFO’s ”Billardlokale” og senere ”Computerlokalet”.

Interesserede, der vil læse mere om Osted Skoles historie, kan på skolens skolebibliotek låne bogen ”Osted Skole 50 år”, som blev skrevet af overlærer Knud Erik Dahl i forbindelse med skolens 50 års jubilæum i 1990.