Osted Skole Logo

Kommunikation mellem skole & hjem

Princip for Skole – hjemsamarbejde

Formål

At fremme en anerkendende, tillidsfuld og åben atmosfære mellem skole og hjem, så samarbejdet bliver en fælles indsats, der styrker elevens trivsel og læreprocesser.

Mål

Målet med skole- hjemsamarbejdet er, at der fra elevernes skolestart etableres og opretholdes gennem hele skolegangen, et tæt samarbejde mellem elever, lærere, pædagoger og forældre til gavn for elevens skolegang – fagligt og socialt.

Skolen sikrer, at forældrene har gode muligheder for at kunne følge med i skolens liv og for at kende skolens forventninger til eleverne.

Angående kommunikation

Skolen tilstræber

Osted Skoles personale sikrer, at kommunikationen fra skole til hjem er vedkommende,
rettidig, saglig og professionel.
Kommunikationen skal være af et omfang og en hyppighed, samt være såvel fremad - som bagudrettet, således at hjemmene via kommunikationen får en indsigt i arbejdet med klassens faglige og sociale dagligdag.

På årets første klasseforældremøde kan forældrene blive orienteret om, hvordan kommunikationen mellem skole og hjem foregår, med henblik på, at alle parter har en indsigt i, og en fælles forståelse for, hvilke muligheder der vil være for kommunikation.
Skolen sikrer, at både forældre, elever og medarbejdere har mulighed for at kommunikere med hinanden både personligt, via AULA og undtagelsesvis via fysisk kontaktbog.

AULA er den primære orienteringsvej mellem skole og hjem.
Kan bruges som arbejdsredskab i den daglige undervisning mellem elever og lærere.
Kan bruges til kommunikation og dialog i samarbejdet med forældre og elever og suppleres af den direkte kontakt ved vigtige møder.

Forældrene tilstræber

At indgå i en anerkendende og tillidsfuld dialog, så kommunikationen bliver konstruktiv for elevens trivsel og læring.

Det er vigtigt at relevante lærere/pædagoger informeres om områder der har betydning for barnets trivsel.

Angående møder

Skolen tilstræber

At forældremøder eller forældrearrangementer er en naturlig del af samarbejdet mellem skole og hjem. På forældremøderne deltager, ud over forældrene, den enkelte klasses primærlærere. Derudover kan eventuelt andre lærere, nye lærere eller lærere med nye fag, som indgår klassens skema, også deltage.

Møder om enkeltelever kan også være en nødvendig del af skole-hjemsamarbejde. Typisk deltager klassens primærlærere/pædagoger i disse møder, og eventuelt ledelse.

Forældrene tilstræber

Som forældre bakker man op om skolens møder og arrangementer ved at møde op og deltage aktivt.

Som udgangspunkt deltager en forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen til forældremøde.

Det forventes, at forældre prioriterer møder om deres børn og bidrager positivt til arbejdet om elevernes trivsel.

Angående overværelse af undervisningen

Skolen tilstræber
Skolen er normalt åben over for besøg af elevernes forældre i klassen.

Forældrene tilstræber
For at besøgene kan give et retvisende billede af arbejdet i barnets klasse, skal besøget dog aftales senest dagen forud med enten læreren i den pågældende time eller med barnets primærlærer, såfremt man ønsker at være på skolen en hel dag.
Såfremt der ikke opnås enighed om et besøg mellem lærer og forældre,
kan forældrene rette henvendelse til skolens ledelse for at aftale et besøg.