Osted Skole Logo

Udetid på SFO'en

Mål:

• At børnene får bevæget sig om eftermiddagen i udetid

Pædagogiske tanker bag vores udetid:

Børn er længere tid i undervisning idag. Vores erfaring siger os at efter en god lang skoledag, har børnene brug for at komme udenfor og bruge kroppen fysisk. Udover at det bare er rart at være ude og der er højt til loftet, så er der også nedenstående læringsperspektiver i vores udetid.

Sansning:

• Sanseindtrykkene i naturen er stærke og varierede. Derfor styrker udelivet vores børns grundlæggende opmærksomhed og byder på alsidige oplevelser og lege

Mototrik:

• Når børn bevæger sig i ujævnt og udfordrende terræn udendørs, bliver de udfordret motorisk. Vi arbejder derfor med at træne balanceevne, grovmotirikken og koordinationsevnen.

Fysisk:

• Børn har et højt aktivitetsniveau og udfordres rent fysisk i naturen. Det er med til at øge børnenes styrke samt udholdenhed og sygefraværet mindskes.

Socialt:

• Naturen byder på varieret social kontakt og der er rigelig plads til den frie leg og kreativiteten på tværs af alle aldre. Det betyder at vores børn øver større tolerance, har færre konflikter og får dannelse af andre legegrupper.

Følelsesmæssigt:

• Naturen invitere til fordybelse, er beroligende og inspirerer til aktiviter. Vi oplever at det er medtil at mindske børns stressniveau, nu hvor der også er højt til loftet.

Erkendelsemæssigt:

• Udeaktiviteter som huelbygnin og klatring kræver observationer, vurderinger og beslutninger. Dette arbejder vi med for at styrke børns evner til observation, strategitænkning, problemløsning og koncentration.

Fantasi & kreativitet:

• Naturen er mangfoldig og der er ikke tilknyttet bestemte aktiviteter til den, derfor skaber børn selv lege og magi. Vi prøver at lave plads til, at børn kan skabe og udforme sine egne steder og erfaringer i udelivet.