Profil/film

Osted Skole er skolen med plads til nærvær, forskellighed og store ambitioner.

Osted Skole er Danmarks bedste landsbyskole. Se film her: Osted Skole - en folkeskole i Lejre

Her, midt i Osted by, møder du vores dejlige skole og SFO. Vi er det oplagte valg for elever, der ønsker at blive en del af en lokal skole - med tid til nærvær, fordybelse og store ambitioner.

Osted Skole har ca. 230 elever og er primært 1-sporet fra 0. til 9. klasse, samt en specialklasserække for elever med generelle indlæringsvanskeligheder/sproglige vanskeligheder.

Vi er beriget med mange kvadratmeter, hvilket skolens elever nyder godt af hver dag - inde og ude. Naturen er lige uden for vores vinduer, og der er ikke langt til idrætsfaciliteterne i Osted Hallen.

Inden længe har vi også en nyrenoveret skole, med et nyt kultur- og science-center, hvor Makerspace, madkundskab, science og skole-/folkebibliotek mødes i skøn forening. Dette er færdigt i maj 2023.

Osted Skole kendetegnes ved:

Rummelighed

Vi sætter en ære i et tæt samarbejde mellem forældre, lærere og pædagoger - for at se, møde og understøtte det enkelte barn individuelt og i gruppen. Det er en vigtig opgave for os at udvikle eleverne fagligt og socialt.
Vi ser forskellighed som en styrke og har blik for den enkeltes kompetencer, og for hvordan vi kan bruge dem i fællesskabet.

Faglighed

Elever på Osted Skole motiveres til at præstere højt, både i almen- og i specialklasser. Vi arbejder bevidst med en stor grad af faglige samspil klasserne imellem og på tværs af årgange. Dette understøttes blandt andet af, at næsten alle lærere og pædagoger arbejder i både almen- og specialklasserne.

Nærhed

Der er noget særligt ved at være elev på en mindre skole, hvor elever og voksne kender hinanden godt og arbejder bevidst på tværs af årgange for at styrke de sociale relationer. Skolen har mange fællesskabsinitiativer, bl.a. morgensang og legepatrulje og tilbagevendende traditioner i SFO. Initiativer, der styrker kendskabet til hinanden, og dermed skaber tryghed. Samtidigt gør nærheden, at der er kort fra ide til handling.

Engagement

Personale, ledelse, elevråd og skolebestyrelse arbejder hver dag engageret for at udvikle skolen, så vi fortsat sammen med eleverne skaber de gode resultater og historier. I disse år har vi fokus på at gøre skolens fysiske rammer bedre og skabe flere muligheder for elevernes nysgerrighed, fordybelse, virkelyst og dannelse.

Kort sagt, er vi stolte over hver dag, vi tilbringer på skolen.